Interaktív játékok
Ebben a bejegyzésben interaktív játékokat találsz.
A képek megmutatják, hogy milyen játékok várnak rád.
Ha ráklikkelsz a kép alatti feliratra,
akkor egy másik oldalon megnyílik a játék.
Jó gyakorlást! Jó szórakozást!
Mert tanulni jó és játszani öröm!!! :)
Melyik nem szolmizációs név?
Ismerjük már a szolmizációs neveket.
Most megtanulhatjuk az ABC-s neveket is.
Meglátod nagyon könnyű!
Összesen 7db hangunk van. Még mindig! ;) Ezeknek az ABC-s nevei várnak rád.
A játékban ami nem szolmizációs név, az biztosan ABC-s név lesz.
(saját szerkesztés)
Megy a kocsi, fut a kocsi ...
Ismerjük már a szolmizációs neveket.
Most megtanulhatjuk az ABC-s neveket is.
Meglátod nagyon könnyű!
Összesen 7db hangunk van. Még mindig! ;) Ezeknek az ABC-s nevei várnak rád.
A játékban ami nem szolmizációs név, az biztosan ABC-s név lesz.
(saját szerkesztés)
Megy a kocsi, fut a kocsi ...
Szolmizációs nevek és kézjelek
Ez egy nagyon egyszerű játék.
Már mindenki ismeri a kézjeleket.
Ebben a játékban párosítani kell a kézjeleket a szolmizációs nevekhez.
Ez egy nagyon egyszerű játék.
Már mindenki ismeri a kézjeleket.
Ebben a játékban párosítani kell a kézjeleket a szolmizációs nevekhez.
d-r-m felismerése a vonalrendszerben
Bátorság! Lehet nehéznek tűnik elsőre, de nem az.
A "DÓ" az első vonalközben van.
A "RÉ" a második vonalon.
A "MI" a második vonalközben.
Ennyi! Egy kis számolás, semmi más.
Először nézd meg a kottaképet és utána a betűkottát.
Bátorság! Lehet nehéznek tűnik elsőre, de nem az.
A "DÓ" az első vonalközben van.
A "RÉ" a második vonalon.
A "MI" a második vonalközben.
Ennyi! Egy kis számolás, semmi más.
Először nézd meg a kottaképet és utána a betűkottát.
Ritmusértékeket visz a vonat
Egy kis gyakorlás!
A "táááá" = egész
A "táá" = fél
A "tá" = negyed
A "ti" = nyolcad
Erre mindig szükséged lesz, ha zenét tanulsz! ;)
Egy kis gyakorlás!
A "táááá" = egész
A "táá" = fél
A "tá" = negyed
A "ti" = nyolcad
Erre mindig szükséged lesz, ha zenét tanulsz! ;)
Dobble_Péter és a farkas
1.
A Dobble-t nagyon sajnálom, hogy nem próbáltuk ki még órán. Viszont így az újdonság erejével hat. Hogyan kell itt játszani?
Dobozokat kell felfordítani. Először két dobozt, utána pedig csak egyet-egyet.
Keresd meg a két kártyán lévő azonos elemeket. Ha megtaláltad, akkor kinyithatod a következő dobozt.
Dobble_Péter és farkas
1.
A Dobble-t nagyon sajnálom, hogy nem próbáltuk ki még órán. Viszont így az újdonság erejével hat. Hogyan kell itt játszani?
Dobozokat kell felfordítani. Először két dobozt, utána pedig csak egyet-egyet.
Keresd meg a két kártyán lévő azonos elemeket. Ha megtaláltad, akkor kinyithatod a következő dobozt.
Dobble_Péter és farkas
2.
Ez a "Dobble" magában foglalja a másodikos tananyagot.
(saját szerkesztés)
Hangszerek hangjainak felismerése
Angol oldal
Ugyanaz a dallam vagy más?
Same = ugyanaz Different = különböző, vagyis más
Angol oldal
Dallamírás és ritmusfelismerés
Magyar fejlesztésű oldal
Melyik ritmusérték hiányzik az ütemből?
A jobb- és bal nyíllal tudod mozgatni a vödrös bácsit.
Majd a SPACE (leghosszabb billentyű) gomb megnyomásával tudod beletenni az értéket a vödörbe.
Segíts neki megtalálni a helyes választ!
Emlékszel mi fér bele a 2-es ütembe?
Tá Tá, vagy Titi Titi, vagy Tá Titi, vagy fordítva Titi Tá, vagy Tá Szün, vagy fordítva Szün Tá, stb.
(Angol oldal)
![](https://blogger.googleusercontent.com/img/b/R29vZ2xl/AVvXsEjaQe-efJNhKL_UmZzXRuQ6vNOjFHz8KGcjIuc-h86nKBsTiFKc5dGnT8Jet2z1r8p4kM0US0Hd0dGrrXMTo0hpzF5GHXYlUh5Kusj1XRtvZGGwcAydNG6VbBjpZTbjiQJ9B3onSTBo5GDy/s640/2020-04-02+%252817%2529.png)
Mennyit érnek a ritmusértékek, ha összeadod őket?
Ez egy kis számolós játék... Zenei matek...
Egy kis segítség, hogy könnyebben menjen!!!
Próbáld ki!!! Meglátod milyen ügyes leszel!
ti = 0,5 (fél)
Tá = 1
Táá = 2
Táááá = 4
Szü = 0,5
Szün = 1
Szü -ün = 2
Szüüüün = 4
(Angol oldal)
![](https://blogger.googleusercontent.com/img/b/R29vZ2xl/AVvXsEjKM2tHvZ4oIeNexPf8pm9K_7dsm8DnDg5z8ngGpyJ6w-ypSuPvv4Kohm_emIU9mjpHOSeltkUPx0nnC05W9aMbPqBWxrpHbNZ9YhVA2bkNMrorMUVyqRXO6lpCPqzdlNlpgtM_feP5vN7Y/s640/2020-04-07+%25282%2529.png)
Párosítsd a ritmusokat a tükörképeikkel
Ne feledd, hogy itt csak a ritmust kell nézd!
Egyébként tudod, hogy melyik hangra írták rá?
Ha a violinkulcs=Gé kulcs, mert a Gé hangnak a helyét jelöli,
akkor a Gé hang a második vonalon van.
Ha a Gé hang a második vonalon van, akkor mi van alatta?
Találd meg a dallamot! A Dó az első vonaközben lakik.
A "RÉ" a a második vonalon.
A "MI" a második vonalközben.
A "FÁ" a harmadik vonalon.
A "SZÓ" a harmadik vonalközben.
Ne feledd, hogy a szolmizációs hangok megtartják az egymást közti távolságukat, viszont bárhonnan indulhat a DÓ a vonalrendszerben.
Tehát a "DÓ" lehet az első vonalon, az első vonalközben, a második vonalon, a második vonalközben, stb. Bárhol! Viszont ha ő utazik, akkor viszi a tesóit is: Rékát, Misit, Fábit, Szonját, Lázárt és Tibit. Ez a sorrend sosem változik.
2/4 és 4/4 gyakorlása
Lehet bonyolultnak tűnik, de akkor most elárulok egy titkot!
Nem kell ismerd az összes ritmust. Azt nézd meg, hogy melyik ütemben van több érték.
Ha kevesebb van, akkor 2/4. Ha több van, akkor 4/4.
Na jó, azért kicsit becsapós a dolog, mert pl. ha olyan ritmusértéket látsz aminek üres a közepe (táá, Táááá, és a szünetkalapok), azért az sokat ér.
Tedd próbára magad, mert biztos ügyes leszel!
(saját szerkesztés)
Keresd a párját!
pl. Ti párja a Szü (nyolcadok)
Tá párja a SZün (negyedek)
Táá párja a Szü-ün (felek)
Táááá párja a Szü-ü-ü-ün (egész)
(saját szerkesztés)
Vonalak a zenében
Húzd a megfelelő helyre a képeket!
Ebből egyet nem ismersz, de most megismerheted.
Ha tanulsz valamilyen hangszeren, akkor szükséged lesz erre a jelre is. ;)
(saját szerkesztés)
Pontok a zenében
Mi mit jelent? Ez mindig nagyon fontos!
Most a cicák segítenek a pontokat a helyükre tenni a fejecskékben.
Nem mindegy, hogy a pont a hang alatt vagy mellett van,
mint ahogyan az sem mindegy, hogy a tűz alattunk ég vagy mellettünk. ;)
Bizonyára, ha alattunk égne, akkor gyorsan felpattannánk.
Nos, így tesznek a hangok is. Ha alattuk van, akkor felpattannak.
Ha mellettük van, akkor szeretnek ott tovább időzni,
mint mi a jó meleg tűzhely mellett.
De mennyit ér a pont a hangjegyérték után?
Szoktam olyan válaszokat kapni, hogy: 1-et. Hm... Nem egészen.
Szeretem, ha teljesen pontosan fogalmazunk.
A pont a hangjegyérték után, az előtte álló hangjegyérték FELÉT éri!
Tehát mondjuk, hogy egy TÁ után van pont, akkor a TÁ-nak a fele = a ti. Tehát a pont ti értéket fog érni. (...és nem egyet!!!)
Mondjuk legyen most a hangjegyértékünk egy alma. Az alma után teszünk egy pontot. Akkor a pont egy FÉL almát fog érni. Ennyi! :)
Kézjelek gyakorlása
(saját szerkesztés)
Memória játék
(saját szerkesztés)
A zongora billentyűi
(saját szerkesztés)
Szolmizációs és ABC-s nevek gyakorlása
(saját szerkesztés)
Hangszerek
Találd ki melyik hangszercsaládba tartoznak a következő hangszerek!
Tippelhetsz is! ;)
Tükörkép kereső
A 4/4-es ütem bevezetése, vagy gyakorlása.
(saját szerkesztés)
A cicák a 4/4-es ütemeket keresik. Segíts nekik megtalálni!
Itt a 3/4-es ütemek keverednek a 4/4-es ütemekkel.
Nagyon figyelj, mert csak egy érték a különbség!
(saját szerkesztés)
ABC-s hangok a vonalrendszerben
Ez egy angol játék amihez Adobe Flash Player is szükséges.
Annyi különbség van a magyar ABC és az angol ABC között,
hogy amit mi "Há"-nak mondunk, azt az angol "B"-nek hívja.
Ez a hang a harmadik vonalon helyezkedik el.
Amit még fontos megjegyezni:
A vionlinkulcs másik neve: a GÉ kulcs.
Miért?
Mert a Gé hang helyét jelöli a vonalrendszerben.
Hogyan?
Amikor elkezdjük írni a violinkulcsot,
akkor a második vonalról kezdjük húzni a csigavonalat felfelé.
(Angol oldal)
Kezdődjék a móka mára!
Ez egy igazán vicces játék.
Előtted áll egy "kamarakórus", de még nem tudják mit énekeljenek.
Az emberkék alatti ikonokat húzd az emberkékre és meglátod milyen menő kis együttesed lesz. ;)
Angol oldal
Folytatódik a móka ...
Ez a játék hasonló, mint az előző.
Láthatod, hogy milyen sokféle variáció létezik.
Angol oldal
... és egy utolsó variáció ...
(angol oldal)
Remélem jól mulattál! :)
Hány ritmusérték fér egy ütembe?
(angol oldal)
Ez egy igazán jó játék azoknak, akik még nem mozognak magabiztosan a ritmusértékek és az ütemek világában.
Két ütemet tölthetsz meg ritmusértékekkel.
Az ütemmutatóra klikkelve kiválaszthatod az ütemmutatót: 2/4, 3/4, 4/4, stb.
A sor végén mutatja, hogy megtelt-e az ütem, illetve mi fér még bele.
Az ütemek alatt láthatod a ritmusértékeket. Ezeket kell az ütemekbe húzni.
Alatta láthatod a PLAY vagyis indító gombot, ami lejátsza neked amit alkottál.
Ki lehet választani, hogy milyen hangon szeretnéd ezt hallani:
Taiko = japándob
Clap = taps
Snare = pergődob
Water = a víz hangja
A PLAY (zöld) gomb mellett találod a STOP (piros) gombot, amivel megállíthatod a lejátszást.
A CLEAR gombbal törölheted az ütemeket.
A SONGS gomb alatt kiválaszthatsz zenéket amiknek az első 2 ütemét hallhatod ritmizálva.
A TEMPO kék csúszkával megadhatod, hogy a 2 ütemet milyen gyorsan szeretnéd hallani.
Próbáld ki!
Tempójelzések
Ismerkedj meg a tempójelzésekkel!
ABC-s hangok a violinkulcsban (kezdőknek)
(saját szerkesztés)
Ebben a feladatban a lapokat kell a hangokra húzni.
Az egyvonalas C hangtól (= C') haladunk a kétvonalas C hangig (= C'').
Javaslom, hogy mindig a Gé hangtól számolj lefele vagy felfele.
ABC-s hangok basszuskulcsban (kezdőknek)
(saját szerkesztés)
Hasonló, mint a fenti játék.
A kis C hangtól (= C) haladunk az egyvonalas C hangig (=C').
Javaslom, hogy itt is a kulcsnak megfelelően próbálj meg számolni,
tehát a 4. vonaltól lefele vagy felfele.
Ez a két feladat nem más, mint egy kis memória és egy kis matek. ;)
Biztosan menni fog!
![](https://blogger.googleusercontent.com/img/b/R29vZ2xl/AVvXsEgy72_J1KtxT9znZnqRBOiXkHVGBW4-AQX3nrd26QXrd1jh0IK89RoPIr-LTzRiDv2MmK1U1WCLefmj93L3FN3heGePrmkcBglrUbXbQkq8gCdir7RNn_he7ZKUZKpkRxur9aXflSEPz5sP/s640/2020-04-29+%25286%2529.png)
ABC-s hangok a vonalrendszerben
Ha már nagyjából tudod, hogy melyik hang hol helyezkedik el a vonalrendszeren,
akkor megpróbálhatod egyesével is felismerni a hangokat.
ABC-s hangok a vonalrendszerben (haladóknak)
Mikor úgy érzed, hogy már profi vagy,
akkor megpróbálhatod beledobálni a kocsikba a hangokat.
Miért nehezebb ez a feladat?
Mert a hangok folyamatosan mozognak, így nehéz őket leolvasni. ;)
De nyugi! Egyszer ez is menni fog. :)
Egész érték vagy fél érték?
A vakondos játékot minden gyermek kedveli, mert le kell ütni őket.
Sokáig gondolkodtam, hogy egyáltalán készítsek-e vele játékot,
mert azt azért tudnod kell, hogy a vakondok hasznos állat.
Nem szabad őket bántani, hiszen nagyon sok kártevőtől tisztítja meg a földet.
Már többször fogtam vakondot a kezemben (kesztyűben, mert tud harapni),
és egy igazán puha kedves állat. Mivel nem szerettem volna, hogy a kertemben túrjon tovább, így kivittem a legközelebbi szántóföldre.
Na, de térjünk át a zenére.
Melyik a félértékű szünetjel? A kalapos király?
Melyik az egészértékű? Mikor leveszi a kalapját és megfordul, mint egy kosár?
Nos, ez most gyorsan kiderül. Hajrá! ;)
Hangközök: a Tiszta Prím (T.1.)
Hangközöknek hívjuk a hangok közötti távolságokat.
Ezt úgy kell elképzeld, mint mondjuk Budapest és Pécs közötti távolságot.
A városok közti távolságokat kilóméterekben mérjük.
A hangok közti távolságokat pedig hangközöknek nevezzük.
Mivel csak 7 hangunk van
(mondjuk 7 város és köztük a módosított -fekete-hangok, mint egy-egy domb),
ezért lépésről lépésre más-más nevet adunk a hangközöknek,
hogy össze ne keverjük őket.
TISZTA PRÍM
Ez a legegyszerűbb hangköz. Szinte nem is az, de mégis annak hívjuk.
Mikor 2 ugyanolyan hang helyezkedik el egymás mellett,
azt tiszta prímnek hívjuk.
A jele: T.1., mivel a két hang ugyanaz és nincs távolság köztük.
Úgy képzeld el, mintha két tojás lenne egymás mellett, vagy inkább egymáson.
A C' és a C' ... Nem tudod egyszerre megszólaltatni őket, hiszen ugyanarról a hangról beszélünk.
Viszont ha le szeretnénk írni, akkor egymás mellett kell jelölni a két azonos hangot.
A többi hangköz már nem lesz ilyen furi.
TISZTA OKTÁV
Itt a hangok nevei azonosak, de a távolságuk nem.
pl. Fogod az egyik tojásod és kicsit messzébb teszed a másiktól.
Mindkettő tojás, de a távolságuk változott.
Tehát lehet pl. C' és C" = egyvonalas C és kétvonalas C
Ezt a távolságot hívjuk tiszta oktávnak.
Jele a T.8., mivel nyolc hangnyi távolságra vannak egymástól.
Azt szoktam mondani, hogy szolfézst a legkönnyebb zongorán tanulni.
Ott előtted van minden, így nemcsak hallhatod, de láthatod is miről beszélünk.
Ezért neked is azt javaslom, hogy a zongora billentyűit tanult meg,
mert utána sokkal könnyebb lesz a szolfézs.
Ez is nagyon egyszerű. Feljebb már feltöltöttem a "zongora billentyűi" című játékot. Azon nyugodtan gyakorolhatsz. ;)
Hangközök: a Tiszta Oktáv (T.8.)
Hangközök: a Tiszta Kvint (T.5.)
Ritmusértékek gyakorlása
Szünetértékek gyakorlása
Az egész vagy Tá-á-á-á gyakorlása
Dalfelismerés betűkottáról
Mennyit ér a PONT a hangjegyérték utána?
Dalfelismerés
Dalfelismerés
2/4 vagy 4/4 előképző 1.
3/4 vagy 4/4 felismerése
Egy kis matek
Agytorna_Igaz vagy Hamis
Kisebb vagy nagyobb?
Találd meg!
Kedvenc ritmusaink
Keresd a párját!
Vigyázat!!! Kicsit félelmetes. ;) ...de nem nagyon. :)
Keresd a párját!
Csicsergő összefoglaló
Ének 2. osztály összefoglaló
Találd meg a Basszuskulcsot!
Tankocka: Vonalak
Tankocka: A mérő
Tankocka: Az ütemmutató
Tankocka: Kulcsok
Tankocka: A vonalrendszer
Tankocka: Módosító jelek
Tankocka: Ismétlések
Találd meg a zenei elemeket!
(saját szerkesztés)
Hangszerek hangjainak felismerése
Angol oldal
Ugyanaz a dallam vagy más?
Same = ugyanaz Different = különböző, vagyis más
Angol oldal
Dallamírás és ritmusfelismerés
Magyar fejlesztésű oldal
Melyik ritmusérték hiányzik az ütemből?
A jobb- és bal nyíllal tudod mozgatni a vödrös bácsit.
Majd a SPACE (leghosszabb billentyű) gomb megnyomásával tudod beletenni az értéket a vödörbe.
Segíts neki megtalálni a helyes választ!
Emlékszel mi fér bele a 2-es ütembe?
Tá Tá, vagy Titi Titi, vagy Tá Titi, vagy fordítva Titi Tá, vagy Tá Szün, vagy fordítva Szün Tá, stb.
(Angol oldal)
![](https://blogger.googleusercontent.com/img/b/R29vZ2xl/AVvXsEjaQe-efJNhKL_UmZzXRuQ6vNOjFHz8KGcjIuc-h86nKBsTiFKc5dGnT8Jet2z1r8p4kM0US0Hd0dGrrXMTo0hpzF5GHXYlUh5Kusj1XRtvZGGwcAydNG6VbBjpZTbjiQJ9B3onSTBo5GDy/s640/2020-04-02+%252817%2529.png)
Mennyit érnek a ritmusértékek, ha összeadod őket?
Ez egy kis számolós játék... Zenei matek...
Egy kis segítség, hogy könnyebben menjen!!!
Próbáld ki!!! Meglátod milyen ügyes leszel!
ti = 0,5 (fél)
Tá = 1
Táá = 2
Táááá = 4
Szü = 0,5
Szün = 1
Szü -ün = 2
Szüüüün = 4
(Angol oldal)
![](https://blogger.googleusercontent.com/img/b/R29vZ2xl/AVvXsEjKM2tHvZ4oIeNexPf8pm9K_7dsm8DnDg5z8ngGpyJ6w-ypSuPvv4Kohm_emIU9mjpHOSeltkUPx0nnC05W9aMbPqBWxrpHbNZ9YhVA2bkNMrorMUVyqRXO6lpCPqzdlNlpgtM_feP5vN7Y/s640/2020-04-07+%25282%2529.png)
Párosítsd a ritmusokat a tükörképeikkel
Ne feledd, hogy itt csak a ritmust kell nézd!
Egyébként tudod, hogy melyik hangra írták rá?
Ha a violinkulcs=Gé kulcs, mert a Gé hangnak a helyét jelöli,
akkor a Gé hang a második vonalon van.
Ha a Gé hang a második vonalon van, akkor mi van alatta?
Találd meg a dallamot! A Dó az első vonaközben lakik.
A "RÉ" a a második vonalon.
A "MI" a második vonalközben.
A "FÁ" a harmadik vonalon.
A "SZÓ" a harmadik vonalközben.
Ne feledd, hogy a szolmizációs hangok megtartják az egymást közti távolságukat, viszont bárhonnan indulhat a DÓ a vonalrendszerben.
Tehát a "DÓ" lehet az első vonalon, az első vonalközben, a második vonalon, a második vonalközben, stb. Bárhol! Viszont ha ő utazik, akkor viszi a tesóit is: Rékát, Misit, Fábit, Szonját, Lázárt és Tibit. Ez a sorrend sosem változik.
2/4 és 4/4 gyakorlása
Lehet bonyolultnak tűnik, de akkor most elárulok egy titkot!
Nem kell ismerd az összes ritmust. Azt nézd meg, hogy melyik ütemben van több érték.
Ha kevesebb van, akkor 2/4. Ha több van, akkor 4/4.
Na jó, azért kicsit becsapós a dolog, mert pl. ha olyan ritmusértéket látsz aminek üres a közepe (táá, Táááá, és a szünetkalapok), azért az sokat ér.
Tedd próbára magad, mert biztos ügyes leszel!
(saját szerkesztés)
Keresd a párját!
pl. Ti párja a Szü (nyolcadok)
Tá párja a SZün (negyedek)
Táá párja a Szü-ün (felek)
Táááá párja a Szü-ü-ü-ün (egész)
(saját szerkesztés)
Vonalak a zenében
Húzd a megfelelő helyre a képeket!
Ebből egyet nem ismersz, de most megismerheted.
Ha tanulsz valamilyen hangszeren, akkor szükséged lesz erre a jelre is. ;)
(saját szerkesztés)
Pontok a zenében
Mi mit jelent? Ez mindig nagyon fontos!
Most a cicák segítenek a pontokat a helyükre tenni a fejecskékben.
Nem mindegy, hogy a pont a hang alatt vagy mellett van,
mint ahogyan az sem mindegy, hogy a tűz alattunk ég vagy mellettünk. ;)
Bizonyára, ha alattunk égne, akkor gyorsan felpattannánk.
Nos, így tesznek a hangok is. Ha alattuk van, akkor felpattannak.
Ha mellettük van, akkor szeretnek ott tovább időzni,
mint mi a jó meleg tűzhely mellett.
De mennyit ér a pont a hangjegyérték után?
Szoktam olyan válaszokat kapni, hogy: 1-et. Hm... Nem egészen.
Szeretem, ha teljesen pontosan fogalmazunk.
A pont a hangjegyérték után, az előtte álló hangjegyérték FELÉT éri!
Tehát mondjuk, hogy egy TÁ után van pont, akkor a TÁ-nak a fele = a ti. Tehát a pont ti értéket fog érni. (...és nem egyet!!!)
Mondjuk legyen most a hangjegyértékünk egy alma. Az alma után teszünk egy pontot. Akkor a pont egy FÉL almát fog érni. Ennyi! :)
Kézjelek gyakorlása
(saját szerkesztés)
Memória játék
(saját szerkesztés)
A zongora billentyűi
(saját szerkesztés)
Szolmizációs és ABC-s nevek gyakorlása
(saját szerkesztés)
Hangszerek
Találd ki melyik hangszercsaládba tartoznak a következő hangszerek!
Tippelhetsz is! ;)
Tükörkép kereső
A 4/4-es ütem bevezetése, vagy gyakorlása.
(saját szerkesztés)
A cicák a 4/4-es ütemeket keresik. Segíts nekik megtalálni!
Itt a 3/4-es ütemek keverednek a 4/4-es ütemekkel.
Nagyon figyelj, mert csak egy érték a különbség!
(saját szerkesztés)
ABC-s hangok a vonalrendszerben
Ez egy angol játék amihez Adobe Flash Player is szükséges.
Annyi különbség van a magyar ABC és az angol ABC között,
hogy amit mi "Há"-nak mondunk, azt az angol "B"-nek hívja.
Ez a hang a harmadik vonalon helyezkedik el.
Amit még fontos megjegyezni:
A vionlinkulcs másik neve: a GÉ kulcs.
Miért?
Mert a Gé hang helyét jelöli a vonalrendszerben.
Hogyan?
Amikor elkezdjük írni a violinkulcsot,
akkor a második vonalról kezdjük húzni a csigavonalat felfelé.
(Angol oldal)
Kezdődjék a móka mára!
Ez egy igazán vicces játék.
Előtted áll egy "kamarakórus", de még nem tudják mit énekeljenek.
Az emberkék alatti ikonokat húzd az emberkékre és meglátod milyen menő kis együttesed lesz. ;)
Angol oldal
Folytatódik a móka ...
Ez a játék hasonló, mint az előző.
Láthatod, hogy milyen sokféle variáció létezik.
Angol oldal
... és egy utolsó variáció ...
(angol oldal)
Remélem jól mulattál! :)
Hány ritmusérték fér egy ütembe?
(angol oldal)
Ez egy igazán jó játék azoknak, akik még nem mozognak magabiztosan a ritmusértékek és az ütemek világában.
Két ütemet tölthetsz meg ritmusértékekkel.
Az ütemmutatóra klikkelve kiválaszthatod az ütemmutatót: 2/4, 3/4, 4/4, stb.
A sor végén mutatja, hogy megtelt-e az ütem, illetve mi fér még bele.
Az ütemek alatt láthatod a ritmusértékeket. Ezeket kell az ütemekbe húzni.
Alatta láthatod a PLAY vagyis indító gombot, ami lejátsza neked amit alkottál.
Ki lehet választani, hogy milyen hangon szeretnéd ezt hallani:
Taiko = japándob
Clap = taps
Snare = pergődob
Water = a víz hangja
A PLAY (zöld) gomb mellett találod a STOP (piros) gombot, amivel megállíthatod a lejátszást.
A CLEAR gombbal törölheted az ütemeket.
A SONGS gomb alatt kiválaszthatsz zenéket amiknek az első 2 ütemét hallhatod ritmizálva.
A TEMPO kék csúszkával megadhatod, hogy a 2 ütemet milyen gyorsan szeretnéd hallani.
Próbáld ki!
Tempójelzések
Ismerkedj meg a tempójelzésekkel!
ABC-s hangok a violinkulcsban (kezdőknek)
(saját szerkesztés)
Ebben a feladatban a lapokat kell a hangokra húzni.
Az egyvonalas C hangtól (= C') haladunk a kétvonalas C hangig (= C'').
Javaslom, hogy mindig a Gé hangtól számolj lefele vagy felfele.
ABC-s hangok basszuskulcsban (kezdőknek)
(saját szerkesztés)
Hasonló, mint a fenti játék.
A kis C hangtól (= C) haladunk az egyvonalas C hangig (=C').
Javaslom, hogy itt is a kulcsnak megfelelően próbálj meg számolni,
tehát a 4. vonaltól lefele vagy felfele.
Ez a két feladat nem más, mint egy kis memória és egy kis matek. ;)
Biztosan menni fog!
![](https://blogger.googleusercontent.com/img/b/R29vZ2xl/AVvXsEgy72_J1KtxT9znZnqRBOiXkHVGBW4-AQX3nrd26QXrd1jh0IK89RoPIr-LTzRiDv2MmK1U1WCLefmj93L3FN3heGePrmkcBglrUbXbQkq8gCdir7RNn_he7ZKUZKpkRxur9aXflSEPz5sP/s640/2020-04-29+%25286%2529.png)
ABC-s hangok a vonalrendszerben
Ha már nagyjából tudod, hogy melyik hang hol helyezkedik el a vonalrendszeren,
akkor megpróbálhatod egyesével is felismerni a hangokat.
ABC-s hangok a vonalrendszerben (haladóknak)
Mikor úgy érzed, hogy már profi vagy,
akkor megpróbálhatod beledobálni a kocsikba a hangokat.
Miért nehezebb ez a feladat?
Mert a hangok folyamatosan mozognak, így nehéz őket leolvasni. ;)
De nyugi! Egyszer ez is menni fog. :)
Egész érték vagy fél érték?
A vakondos játékot minden gyermek kedveli, mert le kell ütni őket.
Sokáig gondolkodtam, hogy egyáltalán készítsek-e vele játékot,
mert azt azért tudnod kell, hogy a vakondok hasznos állat.
Nem szabad őket bántani, hiszen nagyon sok kártevőtől tisztítja meg a földet.
Már többször fogtam vakondot a kezemben (kesztyűben, mert tud harapni),
és egy igazán puha kedves állat. Mivel nem szerettem volna, hogy a kertemben túrjon tovább, így kivittem a legközelebbi szántóföldre.
Na, de térjünk át a zenére.
Melyik a félértékű szünetjel? A kalapos király?
Melyik az egészértékű? Mikor leveszi a kalapját és megfordul, mint egy kosár?
Nos, ez most gyorsan kiderül. Hajrá! ;)
Hangközök: a Tiszta Prím (T.1.)
Hangközöknek hívjuk a hangok közötti távolságokat.
Ezt úgy kell elképzeld, mint mondjuk Budapest és Pécs közötti távolságot.
A városok közti távolságokat kilóméterekben mérjük.
A hangok közti távolságokat pedig hangközöknek nevezzük.
Mivel csak 7 hangunk van
(mondjuk 7 város és köztük a módosított -fekete-hangok, mint egy-egy domb),
ezért lépésről lépésre más-más nevet adunk a hangközöknek,
hogy össze ne keverjük őket.
TISZTA PRÍM
Ez a legegyszerűbb hangköz. Szinte nem is az, de mégis annak hívjuk.
Mikor 2 ugyanolyan hang helyezkedik el egymás mellett,
azt tiszta prímnek hívjuk.
A jele: T.1., mivel a két hang ugyanaz és nincs távolság köztük.
Úgy képzeld el, mintha két tojás lenne egymás mellett, vagy inkább egymáson.
A C' és a C' ... Nem tudod egyszerre megszólaltatni őket, hiszen ugyanarról a hangról beszélünk.
Viszont ha le szeretnénk írni, akkor egymás mellett kell jelölni a két azonos hangot.
A többi hangköz már nem lesz ilyen furi.
TISZTA OKTÁV
Itt a hangok nevei azonosak, de a távolságuk nem.
pl. Fogod az egyik tojásod és kicsit messzébb teszed a másiktól.
Mindkettő tojás, de a távolságuk változott.
Tehát lehet pl. C' és C" = egyvonalas C és kétvonalas C
Ezt a távolságot hívjuk tiszta oktávnak.
Jele a T.8., mivel nyolc hangnyi távolságra vannak egymástól.
Azt szoktam mondani, hogy szolfézst a legkönnyebb zongorán tanulni.
Ott előtted van minden, így nemcsak hallhatod, de láthatod is miről beszélünk.
Ezért neked is azt javaslom, hogy a zongora billentyűit tanult meg,
mert utána sokkal könnyebb lesz a szolfézs.
Ez is nagyon egyszerű. Feljebb már feltöltöttem a "zongora billentyűi" című játékot. Azon nyugodtan gyakorolhatsz. ;)
Hangközök: a Tiszta Oktáv (T.8.)
Hangközök: a Tiszta Kvint (T.5.)
Ritmusértékek gyakorlása
Szünetértékek gyakorlása
Az egész vagy Tá-á-á-á gyakorlása
Dalfelismerés betűkottáról
Mennyit ér a PONT a hangjegyérték utána?
Dalfelismerés
Dalfelismerés
2/4 vagy 4/4 előképző 1.
3/4 vagy 4/4 felismerése
Egy kis matek
Agytorna_Igaz vagy Hamis
Kisebb vagy nagyobb?
Találd meg!
Kedvenc ritmusaink
Keresd a párját!
Vigyázat!!! Kicsit félelmetes. ;) ...de nem nagyon. :)
Keresd a párját!
Csicsergő összefoglaló
Ének 2. osztály összefoglaló
Találd meg a Basszuskulcsot!
Tankocka: Vonalak
Tankocka: A mérő
Tankocka: Az ütemmutató
Tankocka: Kulcsok
Tankocka: A vonalrendszer
Tankocka: Módosító jelek
Tankocka: Ismétlések
Találd meg a zenei elemeket!
Megjegyzések
Megjegyzés küldése